“Kepala Bapak Hang Puteri Umno!” – Netizen Hentam Dira Bubuk Zahar ‘Sound’ Fathia Latiff


Kalau semalam kecoh isu Azwan Ali ingin jatuhkan kakak kandungnya yang juga Menteri Besar Selangor, Azmin Ali dalam pilihan raya akan datang. Hari ini kecoh pula isu perbalahan semasa artis yang melibatkan Fathia Latiff dan Dira Abu Zahar bersempena ucapan pelakon tersebut di Perhimpunan Agung UMNO (PAU).


Dira Abu Zahar yang juga Exco Puteri UMNO Tangga Batu telah menyelar tindakan pelakon Fathia Latiff yang sering memuat naik status berkaitan isu politik semasa di akaun Twitter, lapor mStar.

“Kenapa hendak percaya kepada dakyah-dakyah ringan menyerupai Fathia Latiff. Tidak perlu. Dia bukan tahu apa pun. Kalau betul hendak kisah pasal rakyat turun padang macam Puteri UMNO.

“Setakat pegang telefon bimbit dan tekan-tekan beliau boleh duduk diam-diam. Betulkan hidup beliau dulu, betulkan lakonan beliau dulu, tidak payah sibuk hal kerajaan,” kata Dira dalam sebuah ucapan di perhimpunan tersebut.


Teguran panas Dira terhadap Fathia telah mendapatkan hentaman jago daripada netizen yang menyifatkan Exco Puteri UMNO itu sebagai sombong dan tidak adil untuk tidak membenarkan golongan artis bersuara ihwal hal negara dan politik. Artis pun rakyat Malaysia juga kan?



Di samping itu, ada di kalangan netizen juga mempersoal kiprah Puteri UMNO yang kononnya mengaku turun padang untuk membantu golongan yang memerlukan. Hmm iye ke macam tu? 



Walau bagaimanapun, pengarah dan pelakon, Ahmad Idham dalam kenyataannya di Malaysiakini berkata, artis juga berhak untuk bersuara serta patut dilayan sama rata menyerupai orang lain dan bukannya dikecam apabila menyuarakan pendapat.

“Tidak pernah lagi ada artis yang yang membantai kerajaan setahu saya. Mereka hanya menyuarakan pandangan dan apa yang boleh dibentuk ialah cari dan cuba selesaikan duduk masalah diberikan mereka itu saja.

“Tetapi tiba kecaman daripada pejuang siber politik yang menidakkan hak mereka untuk bersuara. Ini ialah cara menangani isu dengan level mentaliti rendah. Saya benar-benar kecewa,” katanya.


Bagi Ahmad Idham, golongan selebriti sepatutnya dilihat lebih daripada konteks kerjaya yang berkaitan seni dan hiburan. Malah mereka juga berhak bersuara kerana negara ini mengamalkan demokrasi.

Apabila orang seni membangkitkan isu negara mengapa harus dihentam dan dikecam? Pandanglah daripada sudut positif bukan negatif.” 

Anda rasa bagaimana? Wajarkah golongan artis menyuarakan pendapat mereka sama menyerupai orang lain? Rasanya tak ada salah kan. Mereka juga rakyat Malaysia dan berhak berikan teguran. Apa-apa pun diperlukan pihak kerajaan mendapatkan teguran mereka dengan hati yang terbuka.

Sumber: Lobakmerah.com
Buat lebih berguna, kongsi:
close